Factore 202

De Helix 401, aangedreven door Intel’s 12e generatie processors, is de kleinste in OnLogic's Helix-serie van passief gekoelde, fanless industriële computers.

Oosterhout, Nederland (14 maart 2023) - Als reactie op de toenemende vraag naar krachtige computersystemen waarop zelfs in de meest uitdagende installatie omgevingen kan worden vertrouwd, heeft OnLogic (www.onlogic.com) de fanless Helix 401-computer gepresenteerd. De toonaangevende fabrikant van industriële computersystemen ontwikkelde het compacte apparaat voor gebruik in edge computing, Industry 4.0, Internet of Things (IoT) en vele andere opkomende toepassingen. De Helix 401 wordt tijdens Embedded World 2023 voor het eerst aan het publiek getoond.

"Je ziet ze misschien nooit, maar industriële computers zijn overal. Ze werken ijverig aan technologische oplossingen van elke vorm en grootte. Deze systemen moeten klein en betrouwbaar zijn en toch net zo krachtig als geavanceerde desktop computers", aldus Mike Walsh, Senior Product Manager bij OnLogic. "De Helix 401 vormt een balans tussen omvang en prestaties en biedt gebruikers een breed scala aan configuratiemogelijkheden om het systeem aan te passen aan hun specifieke toepassing. De Helix is niet groter dan je hand, qua formaat vergelijkbaar met de populaire NUC van Intel, maar krachtig genoeg om geavanceerde automatiseringsoplossingen aan te sturen en de volgende geweldige slimme innovatie op het gebied van landbouw, gebouwautomatisering of energiebeheer mogelijk te maken."

De Helix 401 kan worden geconfigureerd met een reeks 12e generatie Intel® Core™- en Celeron®-processors (voorheen Alder Lake). Gebruikers kunnen de processor kiezen die het beste past bij de vereisten van hun toepassing, van algemene gegevensverwerking tot complexe machine vision- of AI-workloads. Ze worden daarbij geholpen door de ingebouwde Intel® Iris® Xe Graphics. De unieke hybride architectuur van Intel schikt zich naar de behoeften van de gebruiker door de juiste thread naar de juiste CPU-core te leiden, waardoor de prestaties worden geoptimaliseerd.

Er zijn verschillende besturingssysteem opties: Windows 11 Pro 64 Bit, Windows 10 IoT Enterprise en Ubuntu 22.04. De Helix 401 is ook Red Hat gecertificeerd voor het gebruik met Red Hat Enterprise Linux 8.7, 9.1 en toekomstige versies.

OnLogic heeft hun Hardshell™ fanless technologie geïmplementeerd om de Helix 401 passief te koelen. Het systeem heeft dus geen ventilatoren nodig. Hierdoor neemt het risico op storingen af en wordt vrijwel al het geluid geëlimineerd. Het ontwerp van een behuizing zonder ventilatieopeningen beschermt de interne onderdelen tegen zwevende deeltjes en andere verontreinigingen in de lucht die oververhitting of kortsluiting kunnen veroorzaken.

Om ervoor te zorgen dat de Helix 401 kan worden aangesloten op verschillende apparaten, bevat deze zes USB 3.2 Gen 2-poorten (vier USB-A en twee USB-C met Thunderbolt-certificering in behandeling), twee 1GB-LAN-poorten en twee DisplayPort poorten. Een optionele Digital Input/Output (DIO) en configureerbare COM- of CAN-bus aansluitingen breiden de communicatiemogelijkheden van het systeem nog verder uit.

Drie M.2-slots bieden extra uitbreiding voor onder andere 4G- en 5G-ready draadloze verbindingen voor netwerkredundantie of mobiele installaties. Het systeem beschikt ook over DDR5-geheugen voor een grotere bandbreedte en lagere latentie, terwijl het minder stroom verbruikt dan DDR4.

Belangrijkste kenmerken van de Helix 401

• 12e generatie Intel Alder Lake Celeron- en Core i Hybrid-Core-processors
    • i3-1220PE, i5-1250PE, i7-1270PE, Celeron 7305E
  • Intel® Iris® Xe Graphics
  • DDR5-geheugen tot 64 GB
  • Wifi- en mobiele connectiviteitsopties
    • Micro SIM slot
    • 5G-ready via M.2
  • Ingebouwde PTT en optionele discrete TPM
  • Ondersteuning voor maximaal 4 displays
  • Dual LAN
  • Bedrijfstemperatuur van 0 tot 50 °C
  • Stroominvoer van 12 tot 24 VDC
  • Wand-, DIN-rail- en VESA-montage

De Helix 401 maakt op 14 maart zijn debuut op Embedded World in Neurenberg, Duitsland. Meer informatie over de Helix 401 is beschikbaar op www.onlogic.com/hx401. Neem contact op met het OnLogic-team als je hulp nodig hebt bij het configureren en bestellen. Stuur een e-mail naar info@onlogic.nl of bel naar +31 88 5200 702.

Over OnLogic:
OnLogic is een toonaangevende fabrikant van industriële computers die zeer configureerbare en oplossingsgerichte computers ontwikkelt voor betrouwbaarheid in het IoT en aan de Edge. OnLogic’s systemen presteren in ‘s werelds meest uitdagende omgevingen en helpen klanten wereldwijd om hun complexe technologische uitdagingen op te lossen, ongeacht de industrie waarin zij zich bevinden. OnLogic is opgericht in 2003 en heeft vestigingen in Nederland, de Verenigde Staten, Taiwan en Maleisië. OnLogic heeft meer dan 70.000 klanten wereldwijd geholpen om hun ideeën te realiseren. OnLogic computers zijn ontworpen om onder alle omstandigheden te presteren, worden op maat gemaakt en binnen enkele dagen geleverd. Ontdek meer op www.onlogic.nl of op YouTube via www.youtube.nl/onlogic.

cas.dewit@onlogic.com